Prekursorzy elektroniki - Massive Attack

                                                              
Kontynuujemy podróż po zakątkach świata, szukając osób odpowiedzialnych za powstanie i rozwój muzyki elektronicznej. Dziś, podobnie jak i dwa tygodnie temu zostajemy na wyspach brytyjskich, bowiem UK jest jednym z takich zagłębi elektroniki. W dzisiejszej części przedstawię Wam grupę odpowiedzialną za powstanie i rozprzestrzenienie się gatunku, który garściami czerpie z elektroniki oraz z soulu, hip-hopu, dubu, jazzu i r&b. Trip-hop... Bo o tym gatunku mowa, powstał właśnie w Bristolu. Wcześniej gatunek ten nazywano Bristol sounds. Massive Attack można śmiało nazwać prekursorami tego gatunku, ponieważ ich debiutancki album uznano jako pierwszy album trip-hopowy, lecz o tym za chwilę...


Dwa lata przed upadkiem komunizmu w Polsce, czyli w 1987 roku, na wyspach brytyjskich, dokładnie w Bristolu powstaje trio pod nazwą Massive Attack, założone przez Roberta Del Naja, graficiarza rozpoznawanego częściej jako 3D, który do współpracy zaprosił Grant Marshalla, czyli Daddy G, oraz Andrew "Mushroom" Vowlesa Wszyscy trzej panowie byli już w pewien sposób znani i wywodzili się dużego soundsystemu o nazwie Wild Bunch działającego w Bristolu. Warto wspomnieć, iż członkowie Wild Bunch mieszali najróżniejsze gatunki muzyczne, co daje się odczuć w muzyce Massive Attack. Za ciekawostkę może posłużyć fakt, iż w na przełomie lat 80-tych i 90-tych, w czasie pierwszej wojny w Zatoce Perskiej brytyjskie media starały się ograniczyć używania słów, które bezpośrednio kojarzyły się z wojną, dlatego na ten czas muzycy zmienili nazwę na bardziej politycznie poprawne – Massive.

W 1988 roku, muzycy wypuścili swój pierwszy singiel "Any Love" zaśpiewany przez Tony’ego Bryana. Singiel został początkowo zapisany tylko na płycie winylowej. Później pojawiły się kolejne single takie jak: Daydreaming” (1990), „Safe from Harm” (1991)  oraz „Unfinished Sympathy”, z gościnnym udziałem  Shary Nelson. Singiel stał się absolutnym hitem. 


Wspomniane single znalazły się na debiutanckiej płycie "Blue Lines", która przyniosła grupie rozgłos. I tak oto "Blue lines" uważa się za pierwszy trip-hopowy album, chociaż sami muzycy używali określenia Bristol sounds. Sam termin trip-hop wymyślił dziennikarz prestiżowego magazynu Mixmag - Andy Pemberton, który słynął właśnie z trafnego określania nazw gatunków muzycznych. Całe zjawisko trip-hopu świetnie zostało opisane w mini dokumencie, stworzonym przez Polskie Radio Czwórka.   


Po wydaniu debiutanckiego albumu, dla muzyków rozpoczął się okres koncertów oraz czekał ich powrót do studia. W 1994 roku, Massive Attack powrócili z drugą płytą, zatytułowaną "Protection". Sharę Nelson zastąpiła Tracey Thorn, wokalistka alterpopowego zespołu Everything but the Girl oraz Nicolette Suwoton, która również udzieliła się na albumie. Pojawił się także Horace Andy oraz Tricky. W 1995 roku artyści wydali kolejny album zatytułowany "No Protection". Płyta ta jest dubową przeróbką drugiego albumu. 


W 1998 roku ukazał się ostatni krążek sygnowany wszystkimi trzema nazwiskami. Na "Mezzanine" można usłyszeć silne wpływy Elizabeth Fraser i brzmienia, które towarzyszą w jej projekcie Cocteau Twins. Znajdziemy tam jeden z najpopularniejszych utworów Massive Attack – "Teardrop", który został użyty w czołówce amerykańskiej wersji serialu "Dr House". Niestety... W europejskiej wersji użyto innego utworu. Sama płyta jednak obfitowała w dźwięki gitarowe, co nie bardzo podobało się Volwesowi. Z tego powodu niedługo po premierze podziękował chłopakom za współpracę. Zastąpił go Neil Davidge. Na przerwę w pracy zdecydował się także Grant Marshall.


5 lat później, w zmienionym nieco składzie grupa wydała na światło dzienne kolejny album, czyli "100th Window", która zdobyła sukces, tym samym osiągając pierwsze miejsce na listach w Wielkiej Brytanii. Warto wspomnieć, iż kawałki Massive Attack zostały wykorzystane w takich filmach jak "Matrix", Prison break", czy wspomniany "Dr House". Nie ma nic w tym dziwnego, że w 2004 roku Robert Del Naja, Neil Davidge i Alex Swift nagrali instrumentalny soundtrack do filmu "Danny The Dog" (w USA "Unleashed").


W 2009 roku ukazała się EP'ka zatytułowana "Splitting the Atom". Zawiera 4 utwory, z czego dwa z nich to remiksy, dostępne w wersji cyfrowej oraz na winylu. 8 lutego 2010 ukazał się piąty studyjny album Massive Attack, zatytułowany "Heligoland". W nagraniach wzięli udział Hope Sandoval i Damon Albarn. 
Jestem bardzo ciekawy, czy znacie tę grupę? Lubicie bądź nie lubicie ich? Dajcie znać w komentarzach co sądzicie o Massive Attack. Sekcja komentarzy jak zwykle jest do Waszej dyspozycji. 

Publikowanie komentarza

2 Komentarze

  1. Ta cenzura to była jednak mega czepliwa. Od razu przyszła mi na myśl Kora, której piosenki również były poddane cenzurze. Co śmieszne, były poddane te, które nie miały nic wspólnego z bojkotem, a te będące nim uznane zostały za neutralne. Z tego co gdzieś też czytałam, bo Massive Attack jest mi znany i nawet lubiany, podobnie było w ty przypadku, w kwestii bodajże wypowiedzi czy coś w jakimś kraju. Nie pamiętam dokładnie, więc może mi to jakoś potwierdzasz, bo mrga dawno o tym czytałam. 😊 Miała ona dotyczyć podtekstu politycznego, a w rezultacie muzycy mieli dostać karę. Nie mogę teraz nic takiego znaleźć, a chętnie sobie przypomnę, jeżeli pamiętasz. Jak nie, to na pewno jeszcze o tym poszperam w Internecie. Świetny wpis jak zawsze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy cenzurze Kory zawsze się zastanawiam jak cenzura mogła być tak niedomyślna. :D
      Co do kary za podtekst polityczny dla Massive Attack to niestety nie wiem jak to z tym było. A internet milczy...

      Usuń