21.2.22

Jak zostać DJ-em? (część 2 - budowa muzyki elektronicznej)

  W pierwszej części wspomniałem o historii i o roli dj-a w sferze eventowej oraz zapoznałem Was z różnymi odłamami muzyki elektronicznej. Dziś, w drugiej części tego cyklu postanowiłem, że opowiem Wam co nieco o schemacie i budowie utworu, tak abyście mogli lepiej grać muzykę. 

Rytm i fraza


Cały wpis należy zacząć od tego, że każdy utwór muzyki rozrywkowej zapisany jest w metrum 4/4. Jednak co to może dla nas jako DJ-a oznaczać? Ogólnie mówi się, iż metrum jest takim schematem pokazującym nam ile akcentów przypada w danym takcie, czyli najmniejszym odcinku tekstu muzycznego. Aby prościej opisać, należy sięgnąć po jeden z instrumentów perkusyjnych, konkretnie stopę. W muzyce klubowej w jednym takcie możemy znaleźć cztery uderzenia stopy w określonym czasie, które tworzą rytm. Rytm można określić jako powtarzalność w czasie. I my jako DJ-e musimy czuć rytm. Nie tylko go słyszeć, ale czuć go całym sobą, w każdej części ciała. Inaczej ciężko jest zgrać dwa lub kilka utworów na raz. Oprócz rytmu ważną rzeczą w utworach z nurtu tanecznej elektroniki jest fraza, inaczej mówiąc wycinek utworu, w którym to powtarzają się dane motywy. Każda fraza ma też wyraźnie zaznaczony początek i koniec po przez dźwięki, które w danej frazie występują tylko raz. Najczęściej frazę dzieli się na 4, 8, 16 i 32 takty. Aby móc odnaleźć frazę należy w rytm muzyki liczyć takty do 16 lub do 32 i słuchać czy coś się zmieniło czy nie. Fraza, oprócz poczucia rytmu jest jednym z najważniejszych elementów miksowania muzyki, bowiem dzięki niej wiemy kiedy możemy wejść z innym utworem, tak aby nam się wszystko zgrało. Nakładając utwory na siebie i zakładając, że dane utwory są już zgrane w tempie, bez odpowiedniego frazowania wyszłaby istna kakofonia. Dzięki odpowiedniemu frazowaniu możemy zrobić piękny kolaż muzyczny.   


Budowa muzyki elektronicznej


Aby lepiej zrozumieć na czym polega fraza i czym właściwe ona jest warto spojrzeć na kompozycję utworu, jego aranżację. Poniżej zaprezentuje Wam odsłuch i widmo do jednego z utworów. By uzmysłowić sobie budowę utworu, spójrzcie poniżej. 


Benno Blome - Abotha (Mihai Popoviciu remix)



Rozkład w powyższym utworze na przykładzie widma z programu Rekordbox



Jak możecie zauważyć, na rysunku zaznaczyłem najbardziej widoczne frazy, każdy prostokąt to inna fraza. I teraz, aby zdać sobie sprawę z tego jak powyższy utwór jest zbudowany należy zacząć analizę od początku. Generalnie, utwory taneczne można porównać do książek, tzn. podobnie jak książka ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Prezentowany utwór zaczyna się od suchej perkusji i jakiejś wstawki wokalnej. W kolejnej frazie perkusja zostaje rozbudowana, następnie wchodzi partia basu i element melodyczny. Następuje, krótka przerwa, znika element perkusji, konkretnie stopa, wchodzi kolejna partia wokalna. Dochodzą do tego kolejne elementy melodyczne. Następna fraza to długa przerwa, czyli tzw. break. W break’ach utwory wzbogacane są o dodatkowe partie, będące tłem, które w dalszym rozwinięciu mogą znikać. Dalej mamy frazę, która jest podobna do tej z przed przerwy. Następnie mamy drugi break i po breaku ponownie wchodzi rozbudowana pętla, po której następuje fraza, będąca zakończeniem w postaci suchej perkusji.         


Wielobarwność muzyki elektronicznej 


Należy też dodać, że muzyka elektroniczna składa się z wielu barw dźwiękowych. Poniżej zaprezentuję Wam dźwięki używane w praktycznie każdym utworze i ich angielskie nazwy, a także przykłady dźwiękowe: 

  1. Perkusja
    a) stopa (kick)

    b) werbel (snare)

    c) klask (clap)

    d) talerze - zamknięty talerz (close hat), otwarty talerz (open hat)

  2. Bas (Bass)
  3. Tło (Pad)
  4. Solo (Lead)
  5. Arpeggio


Muzyka jest tak tworzona, aby każdy z instrumentu znalazł swoje miejsce w przestrzeni. Taką przestrzenią są pasma częstotliwości, wyrażone w hercach (hz). Mówi się, że ludzkie ucho słyszy w zakresie 20-20000 hz, niemniej trzeba nadmienić iż nie wszyscy słyszą tak samo, bowiem zależy to od kondycji naszych uszu i naszego zdrowia. Dj, miksując posługuje się tzw. korektorem (ang. equalizer lub w skrócie eq), który jest zawarty w każdym mixerze djskim. W trzeciej części będę opisywać budowę sprzętu i  rozwinę tę strefę. Teraz wspomnę o tym, iż poszczególne instrumenty znajdują się w następujących zakresach częstotliwości. 


(źródło: sweetwater.com)
Jak widzicie powyżej, każdy z instrumentów ma swoje miejsce. Miksery djskie posiadają wbudowany, trzy zakresowy equalizer, dzielący utwór na tony niskie, średnie i wysokie, którymi to będziemy się posługiwać. W wielkim skrócie chodzi o to, by w odpowiednim momencie wyciąć dane pasmo, lub dodać jeśli czujemy, że jest go za mało. Znajomość powyższej tabeli pomoże zrozumieć jakie dźwięki wycinamy, bądź jakie uwypuklamy. 


Słowem końca, czyli o analitycznym słuchaniu muzyki… 


Na koniec trzeba stanowczo podkreślić fakt, iż aby dogłębnie poznać schemat elektronicznej muzyki tanecznej trzeba słuchać jej w bardzo dużych ilościach i próbować wyłapywać istotne elementy. Warto też wyrobić sobie analityczne podejście do muzyki, tak aby jako DJ móc w przyszłości bez problemu odnaleźć się w każdej sytuacji. Dla tych osób, które chcą czerpać wiedzę z tego poradnika mam taką można powiedzieć swego rodzaju „pracę domową”. Sięgnijcie sobie po jakiś ulubiony utwór i spróbujcie go przeanalizować, możecie rozrysować go na kartce, możecie notować, możecie też wszystko trzymać w pamięci i dajcie znać w komentarzach czy udało Wam się rozłożyć go na czynniki pierwsze, ile fraz wyłapaliście i jakie instrumenty słyszycie. Napiszcie też swoje odczucia po dzisiejszym wpisie. Jeśli coś jest niejasne to także dawajcie znać, w komentarzach lub na w wiadomościach prywatnych.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Muzyka na kółkach , Blogger